Ovdje možete saznati koje su pretpostavke o punjenju litij-ionskih baterija točne, a koje su odavno zastarjele te na što je potrebno obratiti pozornost.
Često se može čuti, kako se baterije nakon kupnje prvo moraju potpuno napuniti. I to po mogućnosti preko noći, barem deset sati, jer je puni kapacitet dostupan tek nakon ovog postupka punjenja. To je bio slučaj kod nikal-kadmij baterija (NiCd) koje su se koristile ranije i kod kojih se pokazala visoka razina samopražnjenja. Ako su baterije duže vrijeme stajale na polici trgovina, automatski su se ispraznile.
Moderne litij-ionske baterije nije potrebno tako dugo puniti prije prve upotrebe. Baterije se isporučuju s razinom punjenja od 30%. Čak i ako je baterija dugo bila pohranjena kod trgovca, STIHL litij-ionska baterija zaštićena je od samopražnjenja. Prije prve uporabe novu bateriju napunite do 80-100%. Razina punjenja od 80% odgovara trajanju između pola sata do četiri i pol sata, ovisno o bateriji.
Zagrijavanje akumulatorske baterije pri punjenju je normalno i ne predstavlja razlog za zabrinutost. U pravilu, kvalitetne baterije su zaštićene od pregrijavanja, iako nikada ne treba isključiti eventualne greške. Međutim, kod imitacija i replika postoji veća mogućnost za izloženost opasnostima. Toplina koja nastaje prekomjernim punjenjem uzrokuje termičku reakciju unutar baterije. Takve reakcije mogu se dogoditi i u vrućem okruženju, na primjer - kad sunce zagrije bateriju. Stvaraju se otrovni plinovi, baterija počinje gorjeti ili pucati. Činjenica je, da je rizik od požara prouzrokovanih baterijama tema koja brine mnoge korisnike. No vrijedi li to generalno i za akumulatorske baterije s litij-ionskom tehnologijom?
Kod modernih Litij-ionskih baterija opasnost od požara vrlo je mala. To između ostalog osigurava ugrađeni sustav upravljanja baterijama: Kad baterija tijekom punjenja dosegne svoj puni kapacitet, postupak punjenja završava i električni krug se prekida. Time se sprječava prekomjerno punjenje i s tim povezani snažan razvoj topline.
Kako bi se izbjeglo prekomjerno punjenje i prekomjerno stvaranje topline, za STIHL akumulatorske baterije koriste se samo litij-ionske ćelije koje udovoljavaju najvišim sigurnosnim standardima. I baterije i punjači tvrtke STIHL opremljeni su zaštitnim mehanizmima koji sprječavaju prekomjerno punjenje i prekomjerno nakupljanje topline.
Svaku pojedinu ćeliju instaliranu u bateriji nadgleda sustav upravljanja baterijama. Integrirani senzor mjeri temperaturu u najtoplijoj točki unutar baterije - ako je temperatura previsoka, postupak punjenja se prekida.
Baterija i punjač nastavljaju razmjenjivati podatke: kada se dosegne razina napunjenosti od oko 80%, punjač se automatski nastavlja puniti lagano, s vrlo malo struje. Nakon što se baterija napuni, punjač automatski završava postupak punjenja i električni krug se prekida.
Elektro motor bez četkica (EC) tvrtke STIHL energetski je učinkovit i gotovo se ne haba, između ostalog zahvaljujući STIHL EC elektronici. Kao inteligentni upravljački centar, cijelo vrijeme prepoznaje bateriju priključenu na uređaj i opskrbljuje EC motor odgovarajućom snagom za bateriju. To osigurava da uređaj uvijek ima dostupne optimalne performanse - i to konstantno, tijekom cijelog postupka pražnjenja baterije.
Postoji mit da bateriju treba staviti na grijač dok se puni. Prema ovoj teoriji, električna aktivnost trebala bi se povećati zbog opskrbe toplinom, koja bi trebala zaštititi bateriju tijekom punjenja i produžiti joj životni vijek. Potpuno ispražnjena baterija navodno bi se trebala moći ponovno aktivirati zagrijavanjem, jer samo topla baterija može pristupiti svojim cjelokupnim zalihama energije. Danas ne samo da znamo da je ta teorija pogrešna, već i da takav pristup oštećuje bateriju.
Litij-ionske baterije se ne smiju stavljati na grijač radi punjenja. To neće pomoći, niti će povećati kapacitet. Previsoke ili preniske temperature mogu čak štetiti bateriji. Stoga je najbolje puniti bateriju na normalnoj sobnoj temperaturi ili vani kada je vanjska temperatura umjerena. Općenito, savjetujemo vam da uvijek obratite pažnju na dopušteni temperaturni raspon baterije.
Tijekom punjenja i pražnjenja ioni praktički migriraju s jedne elektrode na drugu - ovisno o smjeru struje. Ako se baterija previše zagrije, to ubrzava čestice, a materijal se raspada - životni vijek mu se smanjuje. U najgorem slučaju, ako se baterija pregrije, mogu se razviti lako zapaljivi plinovi. Baterija postaje neupotrebljiva. Općenito, savjetujemo vam da uvijek obratite pažnju na dopušteni temperaturni raspon baterije. Idealna temperatura punjenja za Li-ion baterije nalazi se u nastavku.
Punjači kao što je brzi punjač AL 300 aktivno podržavaju hlađenje baterije uz pomoć integriranog sustava hladnog zraka.
Četiri LED diode na bateriji označavaju stanje napunjenosti, ali također mogu ukazivati na kvarove na uređaju ili bateriji. Jednostavno pritisnite gumb na bateriji. LED diode svijetle zeleno oko pet sekundi, a zatim pokazuju status punjenja. Ako samo jedna LED lampica treperi zeleno, to znači da je baterija slaba.
Ako je baterija priključena na punjač, zelene LED diode također označavaju status punjenja (nijedna LED lampica ne svijetli, postupak punjenja je završen). Ako LED diode umjesto toga svijetle ili trepere crveno, došlo je do kvara: